کد مطلب:18822
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
دليل نقلي طرفداران مسئله «پذيرش عمل خير از سوي خداوند، فقط از مسلمانان» چيست؟
در پارهاي از آيات قرآن، تصريح شده كه عمل كافر غير مقبول است؛ همچنان كه در روايات بسياري وارد است كه عمل غير شيعه يعني عمل كسي كه ولايت اهلالبيت را ندارد مقبول نيست.
در سورة مباركة ابراهيم، خدا اعمال كفّار را به خاكستري تشبيه ميكند كه به وسيلة تندبادي پراكنده شود و از دست برود:
‹‹مثَلُ الَّذينَ كَفَروا بِرَبِّهِمْ اَعْمالُهُمْ كَرَمادٍ اِشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ في يَوْمٍ عاصِفٍ لا يَقْدِرونَ مِمّا كَسَبوا عَلي شَيْءٍ، ذلِكَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعيدُ.›› ابراهيم/18
[مثل كافران اينگونه است كه كارهاي ايشان همچون تودة خاكستري است كه در يك روز طوفاني دستخوش باد سختي گردد؛ بر چيزي از آنچه فراهم كردهاند دست نمييابند؛ ]آن است گمراهي عميق.]
در آيهاي از سورة مباركة نور، اعمال كافران به سرابي تشبيه شده است كه «اب نما» است ولي از نزديك هيچ است.
اين آيه ميفرمايد: خدمات بزرگي كه چشمها را خيره ميكند و در نظر برخي از ساده لوحها حتي از خدمات انبياء هم بزرگتر است اگر با ايمان به خدا توأم نباشد هيچ و پوچ است و عظمت آن. خيالي بيش نيست، همچنان كه سراب. اينك متن آية كريمه:
«وَ الَّذينَ كَفَروا اَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً حَتّي اِذا جاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً وَ وَجَدَاللهَ عِنْدَهُ فَوَفّيهُ حِسابَهُ، وَاللهُ سَريعُ الْحِسابِ››. نور/39
[و كافران كارهايشان همچون سرابي در بيابان است كه شخص تشنه آن را آب ميپندارد، تا وقتي كه نزديك آن بيايد ميبيند كه هيچ نيست؛ و خدا را در آنجا مييابد ك به حساب وي ميرسد و خدا بيدرنگ حساب را تصفيه ميكند[
اين، مَثلِ كار نيكِ كافران است كه به نظر نيك ميآيد، واي از اعمال بد ايشان. مَثل آن را در آية بعد چنين ميخوانيم:
«اَوْ كَظُلُماتٍ في بَحْرٍ لُجِّيٍ يَغْشاهُ مَوْجٌ، مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ، مِنْ فَوقِهِ سَحابٌ، ظُلُماتٌ بعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ، اِذا اَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها، وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللهُ لَهُ نوراً فَما لَهُ مِنْ نورٍ.
[يا همچون پارههاي ظلمت در دريايي ژرف، كه آن را موجي كه روي آن موجي است فرا گيرد و در بالا ابري قرار گرفته باشد؛ وقتي آدمي دست خويش را بيرون آورد نتواند آن ار ببيند. هركه را خدا روشني ندهد، هيچ روشني ندارد.[
از ضميمه ساختن اين آيه با آية قبل چنين استنباط ميكنيم كه اعمال نيك كافران با همة ظاهر فريبا، سرابي بي واقعيّت است و اما اعمال بد ايشان وا مصيبتا، شرّ اند شرّ و ظلمت روي ظلمت است.
آيات مزبور وضع عمل كافر را روشن ميكند.
اما وضع عمل مسلمان غير شيعه را، از نظر ما كه شيعه هستيم، رواياتي كه از طرق اهلالبيت(ع) رسيده است روشن مينمايد.
در اين زمينه روايات زيادي وارد شده است، طالبان ميتوانند به «كافي» جلد اول كتاب الحجة و جلد دوم كتاب الايمان و الكفر، و «وسائل الشيعه» جلد اول ابواب مقدمات العبادات، و «مستدرك الوسائل» جلد اول ابواب مقدمات العبادات، و «بحارالانوار» مباحث معاد باب هجدم (باب الوعد و العيد و الحبط و التكفير)، و جلد هفتم از چاپ قديم باب 227، و جلد پانزدهم از چاپ قديم جزء اخلاق صفحة 187 مراجعه كنند. براي نمونه يك روايت از وسائل الشيعه نقل ميكنيم:
«محمدبن مسلم ميگويد از امام باقر(ع) شنيدم كه فرمود: هركس خدا را پرستش كند و خود را در عبادت به رنج وا دارد و امامي كه خدا برايش تعيين كرده است نداشته باشد، عملش نا مقبول و خودش گمراه و سرگردان است و خداوند اعمال او را دشمن ميدارد... و اگر به اين حال بميرد مردنش مردن اسلام نيست، مردن كفر و نفاق است. اي محمدبن مسلم بدان كه پيشوايان ظلم و پيروانشان از دين خدا بيرونند، خود گمراه شدند و ديگران را نيز گمراه ساختند، اعمالي كه انجام ميدهند مانند خاكستري است كه در يك روز طوفاني دستخوش بادي سخت گرددكه به هيچ چيزي از آنچه فراهم كردهاند دست نمييابند؛ آن است گمراهي عميق.» (وسائل الشيعة، چاپ مكتبة محمدي ـ قم ـ جزء اول از جلد اول ص 90)
اين است دلايل كساني كه ميگويند اساس سعادت و نيكبختي، ايمان و اعتقاد است.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج1 – عدل الهي
شهيد مطهري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.